LAD OS MØDES OG GENNEMGÅ DINE MULIGHEDER
Nyheder
Hvorfor har visse bolig- og erhvervsudviklingsprojekter ofte svært ved at tiltrække bygherrernes, investorernes og slutbrugernes interesse?
I de mange år vi har arbejdet for ejendoms- og byggebranchen, er der et spørgsmål, som igen og igen dukker op. Hvorfor har visse bolig- og erhvervsudviklingsprojekter ofte svært ved at tiltrække bygherrernes, investorernes og slutbrugernes interesse?
Forklaringen på den manglende interesse kan skyldes flere forskellige faktorer. Men et forhold som ofte ses er, at man som udbyder mangler at have styr på det væsentligste - nemlig at spørge sig selv, om der er et marked for projektet og hvordan grundsalget bedst kommunikeres ud til markedet?
Ofte bliver et salg af større udviklingsområder kun formidlet til markedet ved hjælp af et par enkelte annoncer - og hvis ingen reagerer på det, så gentager man annonceringen endnu en gang med det resultat, at der fortsat kun registreres en beskeden efterspørgsel.
Når man vælger den måde at offentliggøre et udbud af et udviklingsområde på den måde, har det ofte den ulempe, at den manglende positive interesse for udviklingsprojektet hurtigt bliver omsat til en generel tvivl på projektet.
Det man som sælger af et udviklingsområde- eller projekt indimellem glemmer er, at selvom der løbende, lidt afhængigt af konjunkturerne, er en efterspørgsel i markedet, så vil der også altid være konkurrence fra konkurrerende områder og projekter.
Et udbud af f.eks. et udviklingsområde bør derfor altid bakkes op af en bred kommunikations- og brandingindsats, hvor man som afsender redegør og fortæller hver målgruppe, hvorfor netop de bør vælge dette udviklingsprojekt. Al kommunikation og branding i relation til et udviklingsprojekt bør formuleres i en kernefortælling, som så objektivt som muligt beskriver, hvordan det er at bo og arbejde i den pågældende kommune m.m. I forhold til erhvervsvirksomheder bør der fokuseres på, hvilke vilkår kommunen kan tilbyde nye virksomheder og en beskrivelse af udbuddet af arbejdskraft indenfor de brancher, som man ønsker at tiltrække til kommunen.
Hvis man løbende får italesat sin kernefortælling om både projektet og kommunen til de rigtige målgrupper og medieplatforme, så vil de potentielle køberes interesse helt automatisk stige markant. Og her er det også afgørende, at man får igangsat fortællingen nogle måneder før man igangsætter det egentlige udbud.