LAD OS MØDES OG GENNEMGÅ DINE MULIGHEDER
Nyheder
Professionelle branding-, marketing- og kommunikationsstrategier er og altid vil være bærende elementer i et vellykket byudviklingsprojekt
Jyllands Posten bragte den 27.11.2015 en artikel med overskriften – ”Branding giver større selvtillid, men skaffer ikke flere indbyggere”.
I artiklen bruges bl.a. Horsens som eksempel på, at byens fremgang ikke skyldes en egentlig branding- og kampagne strategi, men at fremgangen allerede begyndte i 1990’erne og kan tilskrives andre faktorer, som f.eks. byens placering mellem Århus og Trekant området.
Hos Albæk Kommunikation afviser vi ikke, at mange andre faktorer end en seriøs indsats i relation til branding og markedsføring af byen har haft en indflydelse. Men det er dog vores vurdering, at en gennemtænkt og veltilrettelagt strategi for, hvordan en kommune ønsker at præsentere, brande og markedsføre sin by, er af største betydning. Hvis strategien samtidig bakkes op af en række tiltag, som signalerer, at man gør det, man siger.
Et eksempel på, at en klar og professionelt eksekveret brandingstrategi virkelig er en essentiel del af enhver succesfuld byudvikling er transformationen af Odense Kommune. Med godt kendskab og indsigt i Odenses udvikling ved vi, at Odense for ca. 5 år fastlagde en brandingstrategi for, hvordan man som kommune kommunikerede, at man havde igangsat en transformationsproces af byen i form af bl.a. omlægning af Thomas B. Thriges Gade til bymæssige formål, anlæggelse af en letbane og udvikling af Campusområdet ved Universitetet for at få vendt byens udvikling i positiv retning.
En strategi, som blev forankret i kommunen såvel politisk som i embedsværket og som løbende er blevet fulgt op af handling, der stemmer overens med kommunens vedtagne tiltag. Man gør det man siger.
Det har bevirket, at Odense dels på landsplan er blevet mere kendt og anerkendt og dels, at interessen fra investorer og erhvervslivet er stigende qua kommunens fokus på udvikling af bl.a. robotteknologi og anlæggelsen af et testcenter for droner og mange andre gode initiativer. Og byen oplever nu også en positiv befolkningstilvækst.
Vi er derfor overbeviste om, at en veltilrettelagt, langsigtet branding-, marketing- og kommunikationsstrategi stadig er og altid vil være et bærende element for en vellykket udvikling og transformation af en by, et byområde eller større byudviklingsprojekt.