LAD OS MØDES OG GENNEMGÅ DINE MULIGHEDER
Nyheder
At konvertere nedslidte og utidssvarende kommunale erhvervs- og havneområder eller skabe nye byområder kræver en særlig branding- og markedsføringsstrategi og indsats
At konvertere nedslidte og utidssvarende kommunale erhvervs- og havneområder eller skabe nye byområder kræver en særlig branding- og markedsføringsstrategi og indsats
At få succes med at konvertere nedslidte og utidssvarende kommunale erhvervs- og havneområder til anden anvendelse eller skabe nye byområder kræver en særlig branding- og markedsføringsstrategi og indsats, hvis projektet skal blive en succes for kommunen.
Læs Albæk Kommunikations notat om branding, markedsføring og identitetsskabende konceptmarkedsføring af kommuner og byudviklingsprojekter.
Notat
Branding og konceptmarkedsføring af byudviklingsprojekter
At konvertere nedslidte og utidssvarende erhvervs- og havneområder til anden anvendelse eller skabe nye byudviklingsområder kræver en særlig markedsførings- og brandingstrategi og indsats
At konvertere gamle og nedslidte erhvervs- og havneområder til anden bymæssig anvendelse eller etablere nye byudviklingsområder til bolig- og erhvervsformål kræver en særlig branding- og markedsføringsstrategi og indsats. Her får du nogle gode råd om strategi.
- Opmærksomhed, opbakning og tilslutning
Du skal skabe opmærksomhed samt sikre opbakning og tilslutning til projektet fra alle relevante interessenter, som hver for sig og som gruppe er afgørende for, at projektet lykkes og ikke ender i glemmebogen.
- Markedsføring og branding af kommunen og udviklingsprojektet
Du skaber opmærksomhed, sikrer opbakning og tilslutning ved at markedsføre og brande kommunen og projektet – hver for sig og sammen – over for dine udvalgte investorer, developere samt entreprenører.
- Kommunen skal deltage aktivt i strategi og eksekvering af markedsføring og branding
Du skal sørge for, at kommunen sammen med bl.a. developeren allerede tidligt i udviklingsfasen deltager aktivt, bidrager og får tilrettelagt en professionel branding-, marketing- og kommunikationsstrategi og handlingsplan.
En god strategi og handlingsplan tager højde for alle målgrupper lige fra nuværende og kommende borgere og erhvervsvirksomheder, kampagnens kommunikative budskaber samt hvilke trykte-, digitale- og sociale kanaler, som du vil anvende i din markedsføring- og branding.
På den måde kan kommunen direkte være med til at sikre, at projektet bliver gennemført og være med til at sikre, at kommunen og projektet får nye gode skatteborgere og bæredygtige erhvervsvirksomheders opmærksomhed.
- Timing
Succes med byudviklingsprojekter handler meget om timing - at få fortalt de rigtige historier til de rigtige målgrupper og på de rigtige tidspunkter. Historierne du fortæller, skal give modtageren svar på ”Hvorfor man skal bo i netop jeres kommune enten som borger eller som virksomhed”?
- Succesfuld branding tager tid - og kræver god indsigt
Sammen med kommunen udarbejder vi i Albæk Kommunikation strategiske oplæg til den overordnede branding- og markedsføring og kommunikation om kommunen, byen og projektet, som også indeholder forslag til aktiviteter, som løbende igangsættes over en periode på typisk 2–5 år.
Strategien fastlægges med udgangspunkt i bl.a. informationer om kommunen, byen og projektet, herunder de politiske ønsker og krav for byens udvikling set i lyset af kommunens og byens demografi og andre afgørende faktorer, der kan spille en rolle for transformationen af kommunen og byen.
- Content marketing
Ud over den strategiske tilgang til branding og markedsføring af kommunen og byen og andre relevante tiltag og aktiviteter, udarbejder vi hele content-marketing delen for branding- og markedsføringsindsatsen – uanset om indsatsen rettes mod offentligheden, de enkelte investorer, developere, entreprenører eller de nuværende og kommende borgere og virksomheder.
- Forankring af markedsførings- og brandingstrategien og indsatsen
Uden opbakning fra politikere, embedsmænd samt borgerne er markedsførings- og brandingstrategien og især indsatsen værdiløs. Den aftalte markedsførings- og brandingstrategi er intet værd, hvis den ikke bliver forankret i kommunen såvel politisk som i embedsværket og hos kommunens nuværende borgere og i erhvervs- og kulturlivet. Derudover er det afgørende, at de løfter, aktiviteter og udviklingsmæssige tiltag der kommunikeres ud omkring kommunen og projektet altid følges op af handling, der er synlig i gadebilledet. ”Man gør det, man siger”.