LAD OS MØDES OG GENNEMGÅ DINE MULIGHEDER
Nyheder
Læs vores korte notat om brands, branding og selvfølgelig hvad der kan skade et brand mest
I Albæk Kommunikation arbejder vi bl.a. med branding af både kommuner, virksomheder og organisationer. I den forbindelse er der særligt ét spørgsmål, som vi ofte bliver stillet af vores kunder. "Hvad kan skade vores brand mest"? Vi har derfor skrevet et lille notat, hvor du kan læse mere om brands, branding og selvfølgelig hvad der kan skade et brand mest. Rigtig god fornøjelse.
Nøglebegreber i branding
Der er en række ting, som kan være mere eller mindre skadelige for dit brand, uanset hvilken type organisation vi taler om. Men lad os først lige få 4 nøglebegreber i brandingens verden på plads.
Organisationens strategiske vision handler om ”Hvem vil vi gerne være”? og ”Hvad vil vi gerne være kendt for”? Organisationskulturen svarer på ”Hvem er vi”? Og endelig giver interessenters image et billede af omverdenens billede af os som organisation”? Disse 3 dele udgør til sammen organisationens identitet.
Et stærkt brand
Og dernæst får du her forklaringen på, hvad et brand egentlig er for en størrelse. Et brand udgøres af hele organisationen og alle de interessenter, der er eller har været tilknyttet til den. Og et brands identitet har sin oprindelse i organisationens traditioner, værdier og de overbevisninger, som gerne skulle være fælles for alle i organisationen.
Den første forudsætning for at skabe et stærkt brand og holde brandet i live er at holde dialogen med brandets forskellige interessenter levende. Det betyder blandt andet, at man som organisation skal have viljen til at gå i dialog, lytte og reagere på den respons man får fra dem, der betyder noget fra alle dele af organisationens netværk.
En effektiv og konstruktiv dialog med interessenterne
Udgangspunktet for en effektiv dialog med dine interessenter bunder i, at du ved, hvilken form for dialog og hvilke emner, som interessenterne ønsker at have en dialog med din organisation om. Som ansvarlig for organisationens brand bør du derfor spørge dig selv: ”Hvilke ting ved mit brand er det, som har værdi for mine forskellige interessenter”?
Enhver organisation bør altid lytte intenst og reagere på en passende måde for at få gang i en engagerende dialog om identitet mellem organisationens ledere, medarbejdere og eksterne interessenter, der i sidste ende kan sikre en sammenhæng og ikke mindst synergi i organisationens brand.
Kløfter i dit brand kan være skadelige
Det der for alvor kan skade dit brand er, hvis der opstår kløfter i organisationens identitet forstået som alvorlige uoverensstemmelser mellem organisationens strategiske vision, organisationskulturen og organisationens image.
Der opstår ofte kløfter mellem organisationens vision og kultur, når organisationen ikke holder, hvad den lover. Der kan også opstå kløfter mellem organisationens vision og image, når de eksterne interessenters billede af organisationen er i konflikt med ledelsens strategiske vision. Og endelig kan der opstå kløfter mellem organisationens image og kultur, som medfører, at medarbejdere ikke længere forstår og derfor ikke støtter organisationens strategiske vision.
Vil du undgå kløfter i dit brand, så bør du starte med at kommunikere oftere med alle dine relevante og indflydelsesrige interessenter. Lyt til dem og lær hvordan de fortolker dit brand og hvordan dit brand enten skaber eller kan skabe værdi for dem nu og i fremtiden.
Spørgsmål
Hvis du har spørgsmål om branding, dit eget brand eller organisation, er du meget velkommen til at kontakte Andreas Albæk på telefon 2819 6672 eller andreas@albaekkommunikation.dk.